9.05.2009

Mavi Hareketi

Bir önceki yazıda sizin de dikkatinizi çekmiştir, “Büyü” adlı şiirde mısraların ilk kelimeleri küçük harfle başlıyor ve şiirin bütününde olabildiğince az noktalama işareti kullanılmış. Bunun sebebi ise şiirin ‘Mavi Hareketi’ tarzında yazılmış olması.

Bu hareketin öncüsü Atilla İlhan’dı. Kendisi, Garip Hareketi ve İkinci Yeni Hareketi’ne karşı çıkarak böyle bir hareket başlatma gerekliliği duydu. Bunun sebebi ise İlhan’ın Türk şiirinin hem batılı hem de doğulu olma potansiyelinin Orhan Veli, Oktay Rifat ve Melih Cevdet gibi Garip ve İkinci Yeni şairleri tarafından yozlaştırıldığını düşünmesiydi.

Bu akımın en önemli örneklerinden biri de, İlhan’ın ‘Yağmur Kaçağı’ adlı şiiridir:

yağmur kaçağı

elimden tut yoksa düşeceğim
yoksa bir bir yıldızlar düşecek
eğer şairsem beni tanırsan
yağmurdan korktuğumu bilirsen
gözlerim aklına gelirse
elimden tut yoksa düşeceğim
yağmur beni götürecek yoksa beni

geceleri bir çarpıntı duyarsan
telâş telâş yağmurdan kaçıyorum
sarayburnu'ndan geçiyorum
akşamsa eylül’se ıslanmışsam
beni görsen belki anlayamazsın
içlenir gizli gizli ağlarsın
eğer ben yalnızsam yanılmışsam
elimden tut yoksa düşeceğim
yağmur beni götürecek yoksa beni

İlhan’ın ayrıca aynı adı taşıyan ve ‘Yağmur Kaçağı’ dışında 41 şiiri daha barındıran, 1955 yılında yayımlanan bir kitabı da bulunmakta.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder