21.03.2009

Flashbulb Memory

Neredeyse sekiz sene olmuş. İnanılır gibi değil… 8 sene… dile bile kolay değil.

Bugün haberlerde 11 Eylül (2001) saldırıları zamanında çekilmiş ancak ilk kez ortaya çıkan bir video gösterildi. Yakın bir binadan olaya şahit olan öğrenciler bir yandan korkudan çığlık atarken bir yandan da olayı görüntülemeye çalışıyorlar.

Ben o günü çok iyi hatırlıyorum. 9/11 dışında çok özel bir olay olduğundan değil (zaten o gün herhangi bir insanın hayatında 9/11’den daha özel bir şey olmuş olabileceğini de sanmıyorum), ama olayın olduğu anı ve öncesi – sırası – sonrasında yaptıklarımı sanki dünmüş gibi canlandırabiliyorum.

O sırada üniversiteye hazırlandığım için Beşiktaş’taki Fen Bilimleri dershanesine gidiyordum. Sinanpaşa Pasajı’nın girişindeki Levi’s mağazasında bir ayakkabı beğenmiştim zamanında, o günde annemle konuşmuştuk işten gelince gidip alırız diyorduk. Sonra TV seyrederken canlı yayında 9/11 olayları gösterildi. Ben de bunu görünce çok şaşırmış ve Amerika’da okuyan ancak kısa bir süreliğine Türkiye’ye tatile gelen yakın bir arkadaşıma mesaj atmıştım böyle bir şey oldu diye. Sonra annem geldi, o da biraz TV’ye baktı, ama benim ısrarlarım üzerine Beşiktaş’a gittik. Yalnız ayakkabıyı almadık, giyince dışarıdan göründüğü kadar güzel olmadığını düşünmüştüm. Modeli bile hatırlıyorum, yarı bot tarzı, siyah, yuvarlak burunlu, kalın bağcıkları olan bir ayakkabıydı.

Bu kadar net hatırlanan anlar için “Flashbulb Memory” terimi kullanılıyor. Genelde bu hatıralar fotoğrafik olma özelliği taşıyor ve yaşanan travmatik bir olaya bağlı oldukları için çok net hatırlanıyor. Wikipedia’dan terimi doğru hatırlıyor muyum diye kontrol ettiğimde de açıklama olarak “…a great many people can remember where they were when they heard of the terrorist attacks on September 11, 2001…” cümlesini gördüm, demek ki doğru hatırlamışım.

Aşağıdaki linke tıkladığınız zaman da, izlediğiniz görüntüde bulunan insanlar için eminim bu tarz unutulmaz bir anı haline gelecek olan bir olayı göreceksiniz:

http://www.internethaber.com/news_detail.php?id=184733

Olayın kendisinden ziyade, Esra Ceyhan’ın coolluğuna dikkat edilmesi gerektiği inancındayım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder