24.02.2009

"Uh-huh!" desem olmaz

Genelde şarkıları orijinal şarkıcılarından dinlemeyi severim. Elbette birçok şarkıcı aynı şarkıları daha yakın zamanda ve gayet güzel söylediler ama çoğunlukla asıl söyleyen daha güzel gelir bana. Bunun elbette bir sebebi orijinalinin gerçekten daha güzel olabileceğidir, diğer bir sebebi de insanın o şarkıyı o belli kişiden ve o spesifik yorumla dinlemeye alışmasından dolayı başka bir kişi ve yorumu aynı derecede beğenememesidir.

Bu duruma istisnalar yok değil tabii. Örneğin Şebnem Ferah’ın Ünzile yorumu en az Sezen Aksu’nun seneler önce söylediği kadar güzel, hatta bence çok daha etkileyici ve büyülü. Veya Hepsi’nin söylediği, zamanında Ajda Pekkan’ın yorumladığı Üç Kalp şarkısı da güzel bir modern müziğe uyarlama olmuş. Bazı örnekler ise vasatın ötesine geçemiyor ne yazık ki. Örneğin Kargo – Sen Ağlama veya Gripin – Dalgalandım da Duruldum, kötü olmasalar bile dinleyiciye çok da farklı tatlar sunmuyorlar, ve genel olarak vasatı aşamıyorlar.

Bir de bazı örnekler var ki, keşke yeniden yapılmasaydı diyorum hem içimden hem de dışımdan. Bunun bence en bariz örneği Duman’ın söylemiş olduğu Herşeyi Yak şarkısı. Bu yorumu beğenen birçok insan olabilir, ama açık söylemek gerekirse ben nefret ediyorum. Öncelikle Duman’ın solisti Kaan sözleri belli ki yanlış anlamış. “Aşk için ölmeli...” diye giden nakarata “Waşk için ölmeli...” diye başladığı için ben neden bahsettiğini anlayamıyorum. Ayrıca şarkının her boş yerinde solist gırtlağından, boğazından ve burnundan garip anırma / öğürme sesleri çıkarttığı için şarkı iyice çekilmez ve dinlenmez bir hal alıyor. Tamam, söyleyenin bir tarzı olabilir, ve yorum da göreceli birşeydir. Ancak şarkı ortasında saçma sapan öğürmek, veya sözleri alenen yanlış okumak ne yorum ne de tarz olabilir. Aynı şey Rafet El Roman için de geçerli sanki... yazdığı şarkılar güzel olabilir ama hala Türkçe kelimeleri düzgün telaffuz edmemesi bence anlaşılacak gibi değil, biraz kasıt varmış gibi hissediyorum ben...

Güzel olanlara dönersek, iki tane yeniden düzenleme var ki, pek tarzım olmamalarına rağmen çok hoşuma gitti. İlki Enbe Orkestrası’nın albümündeki Rakkas yorumu, ikincisi ise Uzay Heparı Sonsuza albümündeki Adem Olan Anlar yorumu. İkisi de Sezen Aksu şarkısı olduğu için beğenmişsin demeyin, yukarıda bahsettiğim örnekte bir Sezen Aksu şarkısının (ki bence Herşeyi Yak en güzel şarkısıdır) nasıl rezil edilebileceğini görmüş olduk. Tarzları hakkında kesin bir bilgim yok ama sanırım R&B veya Hip-Hop tarzı olması lazım. Ben çok beğendim, siz de bu linklerden dinleyebilirsiniz:

http://www.youtube.com/watch?v=xIhgC8MLTH8

http://www.youtube.com/watch?v=lQlI6fTjT8s

Son olarak, dünki müthiş esprilerin cevapları şu şekildedir:

"Kendini sorgulayan çay, hangi yabancı üniversiteye gider?
M.I.T."

"Sezen Aksu 'Sen Ağlama' şarkısını hangi ünlü süper kahraman için yazmıştır?
Örümcek Adam"

1 yorum:

  1. Müslüm baba yeni albüm (Sandık) diyorum daha da bir şey demiyorum.
    Yok yok diyeceğim; bu adam bu yaştan sonra Müslüm babacı yapacak beni. Korkuyorum...

    YanıtlaSil